מתכונים יפניים לישראלים


בישראל ובעולם כולו התרבות היפנית נחווית כזרה ומסקרנת במיוחד. קשה לזכור שעד לא מזמן לא ניתן היה להשיג בישראל מזון, מצרכים ופריטים השייכים לתרבות היפנית. או לאוכל יפני עידן השפע, הרשתות החברתיות והתפתחות תרבות הבילוי בישראל – כל אלה הביאו לשינוי דרמטי בנגישות של רכיבים יפניים לצרכן הישראלי.

 

מרבית הישראלים טעמו סושי, או לפחות שמעו על המאכל. ניתן למצוא סושי במסעדות מכל הסוגים, באירועים, בבתי מלון ובירידים. במקביל, התפתחה אופנה של הגשת והכנת סושי בבית וחנויות ייעודיות במקומות רבים בארץ מאפשרות לצרכן הישראלי להשיג את כל חומרי הגלם הנלווים. הכנת הסושי רווחת עד כדי כך שניתן למצוא את המרכיבים להכנתו גם במרבית המרכולים הגדולים ואפילו בחנויות מכולת.

 

מתכונים יפניים שונים מופצים בבלוגים של אוכל ובישול הדוברים עברית. ישראלים שנסעו בעולם ונחשפו למטבח היפני המדהים משתוקקים להעביר את זה הלאה. במקביל, מסעדות יפניות שונות עשו כברת דרך משמעותית אל החך הישראלי ולמדו איך להגיש את הסושי מבלי לעורר תחושת זרות ורתיעה ומגישות קייטרינג יפני. גישה זו נשענת על אופנת הפיוז'ן הרווחת בעולם כולו, אשר משלבת טעמים וניחוחות ממטבחים שונים על אותה הצלחת.

מתכונים יפניים לישראלים

 

המטבח היפני והישראלים

המטבח היפני מעורר רושם זר ומוזר, אבל בפועל הוא התגלה כמתאים מאד לישראלים. השילוב של טעמים עדינים עם אוכל קליל וקריר מתאים לאקלים בארץ. המסעדות היפניות השלוות משמשות לישראלים מקום מפלט מהאקלים וההוויה המיוזעים שבחוץ. כללי הטקס הנהוגים בארוחה יפנית מסורתית זרים מאד לרוח הישראלית, אבל יתכן שדווקא בשל כך המשיכה רק גוברת. בניגוד לעולם שבחוץ, האווירה היפנית מייצרת מקום מפלט שבו הכל מתנהל לאט ובתשומת לב. לכל אלה יש להוסיף את האסתטיקה הבלתי מתפשרת של המזון עצמו ושל העיצוב הסובב אותו: הכלים, העיצוב, הצמחייה, התאורה והקישוטים. קשה מאד לעמוד בפני הקסם של המטבח היפני אשר מוצע לקהל הישראלי ברמה גבוהה ביותר במסעדות איכותיות.

 

כמו טרנדים רבים אחרים, המסעדות היפניות הראשונות הופיעו במרכז הארץ, אבל ההתפשטות המהירה והחזקה לכל שאר אזורי הארץ מוכיחה שהטרנד הזה כאן כדי להישאר. ישראלים מכל רקע ומוצא מגלגלים על הלשון שמות מאכלים יפניים, מנסים לשלב אצות בתזונה השגרתית ומתנסים בשיטות יפניות להכנת דגים, בשר ומנות טבעוניות. בהקשר זה חשוב להזכיר את המגמה הבריאותית והטבעונית שהולכת ומתחזקת בישראל ובעולם כולו. המודעות הגוברת גורמת לכך שיתרונות המטבח היפני יהיו בולטים מאי פעם – מתכונים מיוחדים, אוכל נקי, בריא ומזין שמוגש בטריות מקסימלית.